Vysoká hlučnost a prašnost dopravy dlouhodobě trápí městské aglomerace. Situace se ale postupně mění. Například k snižování hlučnosti a prašnosti tramvajové dopravy pomáhají zelené tramvajové tratě.
Dopravní stavby v centrech měst jsou významným zdrojem hluku, prachu, vibrací i tepla, které je během letních dní akumulováno do asfaltové vozovky či betonových svršků tramvajových tratí.
Situace se ale v některých městech mění. Při modernizaci tramvajových tratí se totiž začínají využívat absorbéry z recyklovaných materiálů. Kolejové absorbéry pohlcují hluk, prach a zadržují vodu, kterou v podobě vlhkosti vrací zpět do ovzduší.
Na absorbéry z recyklovaných materiálů lze navíc vysázet trávu a další rostliny, které zvýší atraktivitu kolejových svršků a ještě více zefektivní klíčové vlastnosti v podobě tlumení hluku, zadržování vody a zachytávání prachu. A právě touto úpravou vzniká zelená trať.
První zelená trať v České republice byla v roce 2017 realizována Ostravě. Modernizovaný úsek tramvajové tratě vede v délce několika stovek metrů od frýdlantských mostů k zastávce Nová Karolina. Od té doby se zelené tratě realizují i v jiných městech České republiky.