Studenti Trojského gymnázia poznávali upcyklaci, kompostování, zero waste i slow fashion módu

Kreativní tvoření, zdroj: Trojské gymnázium Praha

V polovině listopadu se na Trojském gymnázium v Praze uskutečnila projektová výuka, se kterou nás seznámila pedagožka Barbora Vítková.

Reklama

Projektová výuka spočívá v tom, že se určí jedno hlavní téma pro celou školu a vyučující dle svého předmětu nebo zájmu vytvoří skupinu související s tímto tématem. Každá skupina se tedy zabývá trochu něčím jiným. Studenti se zapíšou do skupiny podle toho, které téma je zaujme. Cílem projektové výuky je učit se trochu jiným způsobem než běžnou frontální výukou, na kterou jsme zvyklí sezením v lavicích a posloucháním vyučujícího.

Letos bylo určeno téma Věda a technika kolem nás. Ekologie, životní prostředí a minimalizace odpadů je téma, které mně samotné je dost blízké a ráda šířím tuto myšlenku dále. Kde jinde potom tuto myšlenku nejlépe šířit než právě ve škole a využít svůj vliv učitele. Měla jsem proto jasno, jakým směrem bych svou skupinu chtěla vést. Myslím si, že toto téma je palčivé obecně ve společnosti, natož potom ve školách. Navíc to není úplně populární téma, i když musím konstatovat, že se to vyvíjí. Překvapivě jsme s kolegyní Janou Houserovou měly nezávisle na sobě podobný nápad, a tak jsme se rozhodly vést skupinu společně, což nám umožnilo udělat skupinu větší a šířit tyto myšlenky mezi více studentů. Také více hlav víc ví a mohly jsme tomu dát každá svoje a vzájemně se inspirovat nápady. Název naší projektové skupiny tedy zněl: Máme rádi naši planetu. 

Den první: Zero Waste a bezobalové nakupování

První den jsme zahájili workshopem od Bezobalové prodejny, kde jsme se s tímto tématem, seznámili. Dozvěděli jsme se něco obecně o plýtvání a zero waste a jaký to všechno má dopad na naše životní prostředí. Měli jsme rovněž možnost si změřit naši ekologickou stopu. Workshop probíhal zajímavou a interaktivní formou. Den jsme završili tím, že jsme se do samotné Bezobalové prodejny vydali a mohli jsme tak vidět, jaký sortiment nabízí a něco si i koupit.

Návštěva bezobalového obchodu, zdroj: Trojské gymnázium Praha

Den druhý: Upcyklace a slow fashion móda

Druhý den nás čekala krátká přednáška o fast / slow fashion a upcyclingu. Poté došlo na tvůrčí část, kde si studenti sami mohli něco „upcyklovat“ a vytvořit ze zbytkového reklamního plastového materiálu originální obrázky. Stejně tak si mohli ušít vlastní  frusacky ze starých záclon nebo ušít tašky a pytlíky které si mohli originálně pomalovat a potom s nimi vyrazit na nákupy místo toho, aby používali ty jednorázové plastové. Studentům se výrobky moc povedly. To vše probíhalo za asistence Anny Dobalové a Markéty Kotmelové, které nám také ukázaly své recyklované a upcyklované kousky. Protože skupina byla početná, byli studenti rozdělení na dvě poloviny a část skupiny tvořila s kolegyní přírodní mýdla. Potom se skupiny prohodily a každý si tak mohl vyzkoušet tvořit z každého něco. Druhý den nám perfektně navazoval na ten první. Zatímco první den byl spíše obecný a viděli jsme, že výrobky je možné koupit v Bezobalu, druhý den jsme si ukázali, že některé věci si můžeme i sami vyrobit, pokud bychom si je nechtěli kupovat. Hlavním cílem bylo ukázat, že to jde dělat i jinak a existují různé způsoby, jak to dělat. Volba je jen na nás.

Upcyklace textilu – výroba pytlíků na potraviny, zdroj: Trojské gymnázium Praha

Den třetí: Co víme o kompostování?

Třetí den jsme nejprve navštívili velkou kompostárnu ve Velkých Přílepech, kde jsme viděli, jak se ve velkém zpracovává bioodpad. Po návratu do školy k nám přišli z Kokozy a věnovali jsme se především domácímu kompostování. Kokoza je, jak sami píší: „společensky prospěšný podnik, jehož cílem je inspirovat lidi i firmy k pěstování bylinek, ovoce a zeleniny ve městě a ke zpracovávání drobného bioodpadu z domácností tak, aby měli z celého procesu užitek, radost a dobrý pocit ze spolupráce.“ Zjistili jsme, že se dá kompostovat i v bytě, a tak měli studenti možnost si vytvořit domácí kompostér. Někteří studenti si kompostéry odnesli domů a začali doma kompostovat. Ne všichni rodiče to však povolili. Dva kompostéry nám zůstaly ve škole a rozhodli jsme se tuto ideu zpracování bioodpadu šířit i ve škole. Uvidíme, jak se nám to bude dále dařit.

Výroba kompostérů, zdroj: Trojské gymnázium Praha

Den čtvrtý: Závěrečná prezentace pro rodiče

Čtvrtý den jsme už jen připravovali prezentace na odpolední setkání pro rodiče. Inspirovali jsme se ideou Bezobalové prodejny z prvního dne, při čemž jsme využili kartonových krabic místo papíru, na které jsme srozumitelně vysvětlili, co všechno jsme ten týden dělali, a co všechno jsme se dozvěděli. Tvorba prezentací se studentům velice povedla. Byli hodně kreativní. I některé rodiče náš projekt a jeho zpracování zaujalo.

Studenti se seznamují s novými tématy

Celý týden jsme se snažili toto téma představit z více úhlu pohledu než se zaměřovat pouze na jedno odvětví ekologie. Chtěli jsme ukázat, že plýtvání se týká, jak potravin a vody, tak oblečení nebo přebytečných plastových obalů a mnoho dalšího, aniž bychom si to každý den uvědomovali. Proto jsme nabídli z každého něco, tzn. něco o myšlence Zero waste, (ne)plastování, výrobu přírodní kosmetiky, upcycling, fast/slow fashion a zpracování biodpadu. Téma ekologie je však mnohem rozmanitější a dalo by se do toho zahrnout i mnohem více, na což už nebylo tolik času. Snad budeme mít ještě možnost v tom někdy pokračovat.

Často slýchávám názor, že ve škole chybí učit se tohle a onohle, jenomže toho množství informací ve škole už je i tak tolik, že nelze pochytit všechno, aby si z toho studenti něco opravdu odnesli. Na druhou stranu musím říct, že toto všechno je ve vývoji. S příchodem nových generací učitelů do škol přicházejí i témata, která dříve nebyla, jako je právě zero waste. Nicméně je to stále evoluce ne revoluce. Navíc je velká chyba i v naší společnosti jako takové. Studenti často přicházejí už s určitými postoji. Škola to může sice ovlivnit, ale není všemocná. Škola na to samozřejmě může a měla by mít vliv, ale jenom škola to nezmění, musíme na tom pracovat všichni. 🙂

Na závěr bych chtěla poděkovat všem, kteří se na projektu podíleli a pomohli nám, jmenovitě Bezobalové prodejně, Kokoze, organizátorkám workshopu o upcyclingu a fast/slow fashion a autorovi těchto stránek za propojení a kontakt. Všechny aktivity byly velice vydařené. Děkujeme! 🙂

Autorka: Mgr. Barbora Vítková

Za napsání článku o projektové výuce a pohled do výuky studentů děkujeme paní Mgr. Barboře Vítkové.

Workshop Anny Dobalové o slow fashion módě, zdroj: Trojské gymnázium Praha
Ukázky záchrany oděvů, zdroj: Trojské gymnázium Praha
Ukázky kreativních prací, zdroj: Trojské gymnázium Praha
Kreativní tvoření, zdroj: Trojské gymnázium Praha

Reklama