Podobně jako rozšíření internetu změnilo společenské návyky v oblasti konzumace mediálního obsahu, vyhledávání informací či sdílení společných zážitků, mění epidemie koronaviru COVID-19 mnoho zažitých společenských konvencí. Dynamickým rozvojem prochází online služby i kultura.
Jako první byli v rámci koronavirové epidemie v tuzemsku ekonomicky postiženi umělci. Omezení shromažďování vedlo k zrušení koncertů, divadelních přestavení, výstav a dalších kulturních akcí. Někteří umělci nechápali závažnost situace, pouze spatřovali cílený útok na své osoby a jejich kulturní zařízení.
Naštěstí větší část umělců se operativně přizpůsobila a koncerty i divadelní představení začala sdílet online. Ostatně improvizace k umění patří. Díky geniálnímu přizpůsobení umělci oslovují nové cílové skupiny a zaznamenávají rekordní počty zhlédnutí jejich koncertů a představení. První živé streamy koncertů v období koronavirové epidemie odehráli Pokáč, Ewa Farna a skupina Mirai.
Z divadelních souborů na vzniklou situaci jako první reagovalo ostravské Divadlo Mír, které živě přenáší improvizovaná divadelní vystoupení Tři tygři. „Už dříve jsme chtěli rozjet YouTube kanál, na kterém bychom v rámci divadla přinášeli našim fanouškům videobsah. Celá situace kolem koronaviru celou naši snahu v podstatě akcelerovala. Najednou jsme byli postaveni do situace, ve které ne že bychom rádi, ale že musíme vysílat online, protože žádná jiná cesta není,“ vysvětluje virtuálním divákům herec a producent Divadla Mír Albert Čuba.
Velkou výhodou byla také skutečnost, že úspěšné představení Divadla Mír Tři tygři je založeno na vlastní herecké improvizaci. Divadlo totiž nemusí mít licence a oprávnění k reprodukci a vysílání. Albert Čuba zároveň dodává, že pouze fixní náklady na provoz celého divadla vychází měsíčně na čtyři sta tisíc korun. „Proto jsme hledali cestu, jak streamování monetizovat,“ říká Albert Čuba. Divadlo Mír zavedlo jednoduchý systém dobrovolného příspěvku pomocí QR kódu, který diváci vidí na svých obrazovkách během sledování představení. Systém dobrovolných příspěvků se setkal s úspěchem. Podle ředitele Divadla Mír Alberta Čuby diváci na chod divadla přispěli téměř sedmi sty tisíci korun a pomohli tak celému divadlu překonat těžké doby. Díky tomu ostravské Divadlo Mír v následujících dnech chystá rozšíření online repertoáru například o talkshow a další divadelní hry.
S online sdílením se interpreti a herci mohou dostat do obýváku takřka v každé domácnosti. A to i k lidem, kteří jsou sociálně slabší, mají handicap, trpí panikou z davu lidí či mají jiná omezení, která jim brání v návštěvě živých představení.
Zhlédnutí koncertů či divadelních show lze navíc podpořit dobrovolným finančním příspěvkem. Do budoucna by zpoplatněné online sledování divadelních her mohlo být jistou alternativou k reálným návštěvám divadelních scén. Největší odměnou však bude, když po odeznění epidemie koncertní a divadelní sály naplní stávající i noví diváci, které umělci právě netradičním online vystoupením zaujali.