Sedmatřicetiletý Moravský dobrodruh Michal Krysta z Týnce na Břeclavsku dorazil po dvaceti šesti dnech na vlnách Atlantského oceánu do cíle závodu Transat 2021. Od první příčky ho dělilo pouze dvacet čtyři námořních mil.
Plavba na vlastnoručně postavené lodi z překližky trvala 26 dní, 12 hodin, 19 minut a 55 sekund. Do cíle na karibský ostrov Antigua doplul jako druhý a zároveň jako historicky první Čech v extrémním závodu Transat 2021. Celých 26,5 dní plavby zvládl bez možnosti vnější komunikace či moderních technologií jako je například Wheather Routing. Potýkal se s obrovským spánkovým deficitem, porouchaným autopilotem a posledními zásobami jídla. Pouze s pomocí vlastních sil a odhodlání dokázal dotáhnout svoje dobrodružství do úspěšného konce, je to neuvěřitelný jachtařský úspěch českého rodáka, který reprezentovat tým ProMan Plus.
„Nepřeji si nic jiného než studené pivečko a hadici s vodou, kterou bych se umyl,“ vzkázal v cíli ze své lodi Michal.
Musel totiž na lodi v cíli strávit ještě noc, než byla otevřena přístavní kancelář, aby byl vpuštěn na pevninu. Na závodní jachtě, která nese jméno MENAWAN, mu zbyly pouze dva litry vody, dvě instantní jídla a kotva. Během cesty musel velmi šetřit vodou i jídlem, kterého neměl ke konci plavby úplný nadbytek. Potýkal se také s velkou únavou. V noci se nedalo moc spát, loď o délce 5,8 m, na jejíž stavbě strávil více než 1000 hodin, se totiž vlivem vln neustále potácela z leva do prava, proto spal na zemi. I přesto se cítil jako v bubnu pračky.
Těsně před finishem to bylo velké drama, Michalovi se porouchaly oba autopiloti a musel být nonstop tři a půl dne za kormidlem, i tak zvládnul bez možnosti odpočinku udržet svou druhou příčku. V posledních mílích závodníka týmu ProMan Plus nešetřil oceán ani počasí, i přesto jeho rychlost překračovala 5.9 uzlů. Vítězem závodu se stala švýcarská loď s názvem Numbatou a na třetím místě skončila australská jachta Trekka.
„Jsem tady! Pročítám si vaše komentáře a zprávy a brečím jak malý kluk. Děkuju! Nebylo to lehké a hodně mě to naučilo, opravdu hodně. Houpu se u malého kola ve Falmounth Harbor, piju rum a slunce praží. Piju rum a v JBL hraje karibské reggae. Jsem nesmírně dojat a vděčný za to, co se mi i díky vám podařilo. Moc si vážím vaší podpory, která mě neskutečně dojala. Těším se s vámi všemi naviděnou a snad vám budu moci tu všechnu energii, kterou jste mi poslali, vrátit. Děkuju,“ vzkázal svým fanouškům a dalším podporovatelům Michal na sociálních sítích.
Závod začal na počátku října 2021 v Portugalsku, kam se Michal rozhodl dopravit na své lodi z Francie. Jeho záměrem bylo sžít se s lodí a natrénovat také svou odolnost. Jeho cílem bylo plout celých deset dní, aby byl připraven na extrémní podmínky. Z portugalského Lagosu odstartovala kvalifikační část závodu. Cílovou destinací byl jeden z Kanárských ostrovu Lanzarote, kam doplul Michal také jako druhý. V hlavní a nejdelší části závodu se držel po celou dobu většinou na druhé příčce a světla jeho lodi oslňovala vedoucí jachtu a frustrovala jejího švýcarského kapitána. Přitom na počátku prosince se dostal zhruba uprostřed Atlantiku do vedení a dohnal tak velkou ztrátu ze zajížďky na Kapverdské ostrovy. Závodníci celkově urazili přes Atlantik přibližně 3600 námořních mil (6666 km). Nyní jsou 4 závodní jachty bezpečně zakotveny v přístavu karibského ostrova Antigue a jedna je ještě na cestě. 6. závodník po kvalifikační plavbě na Lanzarote své působení ukončil.
Zdroj: Transatjacquesvabre.org